Dipje? Neem een CHIPJE!

Er was eens een fabrikant van aardappelchips, die vond dat het eten van zijn product zou helpen tegen een dipje, zo'n gevoel van neerslachtigheid waar elk mens weleens last van heeft. Ik vind dat best een goed idee van die chipsmaker. Want alle letters van het woord CHIPJE staan ergens voor in de aanpak van je dip. Pas ze toe op jezelf, en ja, daar mag je best een zak chips bij opentrekken.

C voor Concentratie. Als je in een dipje zit, kan je daar behoorlijk mee bezig zijn. Soms nuttig, maar zeker niet de hele tijd. Concentreer je daarom bewust op iets dat je afleidt. Piekeren is als zitten in een schommelstoel; veel beweging maar geen vooruitgang. Doe iets dat je leuk vindt en goed voor je is, bij voorkeur iets dat alle aandacht opeist. Kies er bewust voor je dip te parkeren tot nader orde. Het kan verademend en zelfs verhelderend werken voor je probleem. Tegelijkertijd moet je ook een balans zoeken tussen afleiding en aandacht voor je dip. Daar gaat het bij de volgende letter over.

H voor Hulp. Elk mens krijgt z’n dosis moeilijkheden, daar kun je niet omheen. En hoe cliché het ook klinkt; gedeelde smart is écht halve smart. Het helpt enorm als je je dip kan bespreken met iemand die met aandacht naar je luistert en adviseert . We kunnen onszelf nu eenmaal niet altijd helpen.  Het geeft relaties ook diepgang als je zorgen deelt. En als je er met mensen om je heen niet uitkomt, is het bijzonder nuttig en verfrissend om eens met een coach te praten over wat je bezighoudt. Iemand van ‘buitenaf’ die met ervaring en respect met je meekijkt en je helpt om uit je dip te komen en te blijven. Het is verstandig om professionele hulp in te roepen als je dipje een echte depressie wordt en je niet meer verder komt met 'gewoon' hulp uit je omgeving. 

I voor Identificeer. Een belangrijke stap om van je dip af te komen, is het identificeren van de gedachten die hier verantwoordelijk voor zijn. Een somber gevoel is namelijk meestal het gevolg van sombere gedachten. Dat is op zich goed nieuws, want dit betekent dat je je gevoel dus kunt beïnvloeden door op de juiste manier te denken. Dit klinkt eenvoudig, en dat is het eigenlijk ook. Het kost alleen veel tijd en energie om je gedachtenpatroon om te draaien. Denken doe je de hele dag door en veel gaat ook onbewust. Vraag je hierbij steeds af: Wat denk ik, is dit een helpende gedachte en wil ik deze gedachte denken? Somberheid komt vaak door het veelvuldig denken aan negatieve situaties, die je niet wilt. Draai al je negatieve, ongewenste gedachten consequent om en je merkt na verloop van tijd dat je je veel beter voelt.

P voor Perfectionismestop. Iedereen heeft weleens last van een dipje, maar perfectionisten hebben dat vaker dan anderen. Mensen die iets volmaakt willen doen, lopen vroeg of laat tegen een imperfecte realiteit aan. Als de perfectie onhaalbaar blijkt, denken ze hard en negatief over zichzelf en daarop volgt weer een somber gevoel. De oplossing is om jezelf en het leven meer te leren nemen zoals het is. Kies voor acceptatie van je imperfecte zelf, van de situatie waarin je zit en van de mensen om je heen. Besteed bewust aandacht aan de vele dingen die wel goed gaat. Leg de lat iets lager, maakt je minder druk over je twijfels en onvolkomenheden. Lastig misschien en het kost oefening en geduld, maar uiteindelijk ga je je beter voelen.  

J voor Juichen. Dat kun je doen, zelfs als je in een dipje zit. Juichen om wat er wel goed gaat. Juichen klinkt wel heel erg uitbundig, zeker als je somber bent. Maar het is juist iets wat je met opzet en nadruk moet doen. Een goede oefening is om alles waar je dankbaar voor bent, op te noemen en daar expliciet blij mee te zijn. Je zult zien dat als je je geest en lichaam overhaalt om zich te richten om wat er wel goed gaat, je humeur vanzelf ook opklaart. En bedenk daar dan gelijk bij dat je dipje uiteindelijk weer over zal gaan en juich erover. Want als je je richt op je herstel, dan is dat iets om blij van te worden. Dat juichen niet het enige wat je moet doen, er is ook een andere kant. Daar gaat de laatste letter over.

E voor Eerlijkheid. En dan gaat het vooral over eerlijk zijn over wat er bij je leeft. Naast blij te zijn over wat er wel goed gaat, moet je ook eerlijk ruimte geven aan sombere emoties. Onder somberheid schuilt bijvoorbeeld meestal een hoop verdriet. Vaak weggestopt en genegeerd, terwijl gevoelens niet altijd weg te stoppen en te negeren zijn. Verdrietige gevoelens zijn onderdeel van het leven en moet de aandacht krijgen die het verdient. Niet om erin te blijven hangen, maar om het goed en volledig te verwerken. En dat doe je het beste met het gewoon te voelen. Dus geef ruimte aan tranen en wees boos als je kwaad bent. Wees eerlijk over waar je tegenaan blijft lopen, tegen jezelf en anderen. Emoties zijn er gewoon om over te praten, te beleven en te begrijpen waar ze vandaan komen. En om uiteindelijk op te ruimen, zodat je echt opgelucht weer verder kunt.

Dus: Dipje? Neem een CHIPJE! Concentreer je op goede afleiding, vraag hulp aan iemand die je vertrouwt, identificeer je leugens, stop met perfect willen zijn, juich over wat wel goed gaat en wees eerlijk over je emoties.